concluzii

CONCLUZII

Intr-un domeniu nou aşa cum este cel al degetarelor decorative, trebuie inceput cu începutul.
Cu dezvoltarea studiului sistematic. Trebuie căpătată ceva experienţă în ceea ce priveşte modul în care evoluează producţia şi comerţul cu degetare, indiferent de tipul acestora.
Există o realitate care nu trebuie ignorată.
Trebuie pornit tocmai de la aceasta şi trebuie găsite căile şi mijloacele de a direcţiona activităţi şi evenimente pe o traiectorie care să conducă la amplificarea şi diversificarea a tot ceea ce este legat de degetarele decorative, de degetarele bijuterii sau de degetarele folosite la croitorie sau în broderia artistică manuală.
Se spune că orice fenomen se dezvoltă şi dispare tocmai datorită propriei sale dezvoltări.
Realitatea este aceasta, dacă şi numai dacă dezvoltarea este naturală şi mai ales haotică.
Atunci când există o strategie de dezvoltare pe termen lung, când se prevăd unele tendinţe care au rolul de a dezavantaja unele laturi şi se intervine, procesul de evoluţie este de foarte lungă durată.
Acesta este şi rolul acestei lucrări, anume:
- de a prezenta multitudinea de aspecte care definesc conceptul de degetar decorativ;
- de a structura tipologiile de conţinut care definesc degetarele;
- de a propune un mod de definire a strategiei privind evoluţia producţiei, comerţului şi crearea colecţiilor;
- de a arăta care sunt limitele în ceea ce priveşte proiectarea de noi modele şi care sunt cerinţele de trecere la o nouă generaţie de degetare decorative;
- de a defini condiţiile de creare a fluxurilor de informaţii care să conducă la o bună cunoaştere a potenţialului, cu rol de reglare a cererii şi ofertei şi cu rol de a crea cerere şi de a defini o ofertă conform aşteptărilor;
- de a pune pe baze ştiinţifice, realiste, pornind de la practica de zi cu zi, conceptele de baza ale tehnicilor şi metodelor de realizare a producţiei şi de redimensionare a pieţei degetarelor decorative;
- de a supune atenţiei necesitatea de a schimba rolul şi locul acestor obiecte minuscule, purtătoare ale unui volum imens de informaţii şi de ce nu, a unei mari încărcături emoţionale, atunci când degetarele decorative sunt achiziţionate din locuri speciale şi mai ales în momente speciale din viaţa fiecăruia.
Pentru a dezvolta acest demers a fost nevoie de:
- timp pentru a colecţiona un număr suficient de mare de piese;
- o documentare solidă în zona producţiei dar şi în zona comerţului;
- efectuarea de similitudini cu domeniul filateliei şi cu domeniul numismaticii;
- crearea unei expoziţii virtuale de degetare decorative, vizibilă pe site-ul www.ionivan.ro la capitolul OTHER;
- angrenarea unui număr foarte mare de persoane în a sprijini acest demers prin piesele care au îmbogăţit colecţia;
- prezentarea avantajelor pe care le reprezintă achiziţionarea de suveniruri sub formă de degetare decorative, ca preţ, ca volum ocupat, ca informaţie şi mai ales ca noutate pentru toţi cei ce doresc să arate şi altora câte ceva despre locurile vizitate;
- verificarea modalităţilor practice de a achiziţiona, de a proiecta şi de a produce degetare decorative;
- identificarea limitelor pe care le generează producţia industrială de degetare în condiţiile în care fiecare vânzător doreşte să ofere piese cât mai speciale, cât mai bine realizate în raport cu semnificaţia locului unde se află cumpărătorul.
Sunt situaţii în care trebuie realizat un echilibru.
Necunoaşterea generează erori foarte greu de surmontat.
Dispunerea eronată a conţinutului, definirea unui conţinut incomplet sau orice altă abatere care are menirea de a defini o piesă imposibil de acceptat la prima vedere dar şi după analize insistente, sunt lucruri care se văd de catre orice persoană care are simţul echilibrului artistic.
Tocmai de aceea, pentru a supune atenţiei o multitudine de aspecte este necesară o abordare bazată pe numeroase exemplificări. Degetarele decorative odată cumpărate, devin proprietatea celui care a plătit pentru ele. Lipsa reglementărilor, pentru moment genereaza fenomene neplăcute pentru artiştii care crează degetare în zona operelor de artă.
Este o chestiune trecătoare, iar în momentul în care se va şti exact că fiecare piesă este semnată şi autorul are anumite drepturi, cu certitudine şi atitudinea utilizatorilor abuzivi se va restrânge sever şi se vor crea condii reale ca producţia de opere originale să nu fie afectată de cei care atentează la drepturile de autor ale artiştilor sau proiectanţilor de degetare decorative.
Este important ca şi în viitor să existe o aplecare insistentă asupra acestui domeniu datorită potenţialului său de dezvoltare, prin:
- realizarea de studii şi cercetări şi publicarea rezultatelor;
- organizarea de expoziţii şi tratarea degetarelor altfel decât ca pe nişte ciudăţenii aşa cum sunt tratete colecţiile de clopote de sticlă sau de porţela, colecţiile de sifoane vechi sau colecţiile de fiare de călcat cu ărbuni;
- revenirea la degetarele utilizate în croitorie şi broderie, prin încurajarea celor care doresc să execute obiecte manual, protejând degetele cu aceste auxiliare vestite cândva;
- publicarea de imagini ale locurilor pitoreşti prin preluarea lor de pe degetare;
- diversificarea şi la nivelul celor care se ocupă cu olăritul, a producţiei de degetare, ştiut fiind faptul că aceştia pe lângă oale, farfurii, mai realizează multe alte miniaturi în lut sau în lemn, la fel de interesante fiind şi degetarele decorative, dacă se vor apuca să le producă;
- includerea colecţionarilor în emisiuni tv şi în prezentări la evenimente cu public;
- realizarea de târguri de contractare a degetarelor decorative, astfel încât vânzătorii din magazinele cu produse de artizanat să cunoască despre existenţa acestor produse.
Trebuie insistat pe nevoia de a defini latura culturală pe care o generează un proiect bine definit de realizare a degetarelor decorative cu conţinut legat de locuri istorice, monumente de arhitectură, personalităţi sau frumuseţi ale naturii.
O abordare clară, generează motivarea tuturor, producători, comercianţi şi cumpărători de a se înscrie într-un ciclu benefic pentru toţi actorii.
Trecerea în spaţiul virtual, utilizarea noilor tehnologii, sunt un sprijin pentru producători, pentru comercianţi dar şi pentru cei care cumpără suveniruri sau piese de colecţie.
Este un nou mod de a aborda un nou fenomen şi tocmai de aceea el trebuie abordat ştiinţific, temeinic, urmărind numai efectele benefice pentru toţi cei implicaţi.

REVENIRE