colectii si colectionari

14. COLECŢII ŞI COLECŢIONARI

14.1 Colecţii tematice

Trecerea la colecţia tematică se efectuează numai atunci când colecţionarul este convins că odata definit un astfel de obiectiv, într-un interval de timp rezonabil, cu efort normal, îl va atinge cu certitudine.
Niciun coleţionar rezonabil nu umblă după him,ere, adică nu-şi defineşte un obiectiv imposibil de realizat.
O colectie de degetare decorative sau uzuale sau degetare vechi se consideră că este rezonabilă dacă include de la 200 de piese în sus.
Este foarte greu de presupus că alegând o temă estrem de îngustă, un colecţionar, oricât de ambiţios este şi oricâ efort depune va ajunge să dispună de atâtea piese pe tema definită.
Inainte de a trece la treabă, colecţionarul trebuie:
- să studieze ce este realizat în domeniu;
- să cunoască ce tipuri de degetare decorative se produc;
- să ştie unde se găsesc de vânzare degetarele respective;
- să aiba informaţii legate de calitatea degetarelor de fiecare tip.
Pornind de la aceste elemente, colecţionarul îşi defineşte:
- subiectul asupra căruia va insista atunci când începe să colecţioneze;
- nivelul de calitate a degetarelor, ca materiale, conţinut şi tehnică de realizare;
- dimensiunea colecţiei;
- aria de cuprindere;
- nivelul de omogenitate a pieselor;
- limitele valorice la nivelul unei piese şi la nivelul întregii colecţii.
In momnetul de faţă se identifică numeroase teme, iar spre deosebire de domenii precum monedele şi filatelia, caracterul restrans şi desuet al degetarului ca obiect de utilitate, interesul este foarte variat chiar în interiorul unei teme, atât la producători, cât mai ales la cumpărători.
Colecţionarii sunt lăsaţi mult mai la sfărşit datorită numărului lor foarte mic. Ei se strecoară printre ceilalţi clienţi care sunt foarte mulţi.
In cazul în care se va vedea că adresarea exclusivistă spre colecţionari aduce profit, evident lucrurile la nivelul temelor vor sta cu totul altfel. Tema harţilor statelor lumii este interesantă. Mai toate statele îşi promovează imaginea prin stemă, drape şi harta.
In viitor, cu sigurană colecţionarii vor avea şanse sporite să-şi completeze astfel de colectii, chiar să obţiă pentru o aceeaşi ţară mai multe hărţi stilizate sau fotografiate, cu forme de relief, contur şi text sau forme revoluţionare de grafică şi tehnologie.
Tema oraşelor este uşor de definit şi de realizat. Numai că marele număr de oraşe impune o definire ceva mai restrictivă: capitale sau oraşe dintr-o ţară sau oraşe vizitate sau din oraşele respective numai un anumit tip de imagine.
Tema drapelelor este şi ea de luat în considerare, căci toate statele care comercializează degetare au un drapel. O astfel de colecţie este completă daca va conţine degetare cu drapelele tuturor statelor existente pe harta la un moment dat.
Există riscuri majore, căci sunt state care se zic civilizate, care incă nu au un degetar decoratic cu drapelul lor. Rămâne de văzut cum se face o astfel de colecţie cu drapelele unor state unde exista stare de război sau nivelul de înapoere este atât de adânc încât o astfel de problemă, cea a degetarelor este mai mult decât ridicolă.
Tema sporturilor……
Tema jocurilor sportive……
Tema faună…….
Tema floră ……………
Tema reproducerilor de arta …………
Tema monumentelor de arhitectura ………….
Tema locurilor istorice …..
Tema personalitatilor …………..
La alegerea temei, un rol foarte important îl joacă elementele subiective ale culturii colecţionarului, dorinţa de a realiza ceva special.

14.2 Colecţii generale

Colecţiile generale se construiesc prin acumulări, la început nesistematice de degetare. După ce au fost colecţionate câteva zeci de bucăţi, se trece la o sistematizare primară.
Gustul colecţionarului se vede încă de la început. Inclinaţia spre anumite materiale sporesc omogenitatea colecţiei.
Subiectele selectate cu grijă vin în aceeaşi direcţie, cea a creşterii calităţii. După o analiză atentă se va vedea că există o linie dominantă.
Dacă se trece la concentrarea spre acea direcţie, treptat-treptat se obţine colecţia tematică. In cazul în care nehotărârea persistă se continuă colecţionarea de piese răzleţe, obţinând în acest fel mai multe teme scurte, cu piese provenind din mai multe ţări dar care au aceleaşi simboluri sau simboluri din aceeaşi zonă de definire. Colecţiile generale se construiesc foarte greu.
Ele au un grad de omogenitate stabilit de colecţionar şi de aceea este dificil de găsit piesele care să respecte acest criteriu, dacă nu şi alte criterii mult mai rigide.
Colecţia generală include piese valoroase prin:
- locul din care provin, ceea ce înseamnă ca trebuie să acopere o arie geografică deosebit de largă;
- materialele din care sunt executate piesele, adică în colecţie trebuie să se afle piese din materiale cât mai variate şi mai deosebite, esenţe de lemn, tipuri de porţelanuri, metale dintre cele mai variate, sticlă obţinută sub tehnologii celebre;
- tehnici de definire a conţinutului cât mai diverse, de la aplicarea mecanică a imaginii, până la pictura manuală şi cizelarea, de asemenea manuala, în metal;
- formele date degetarelor obţinute din asocierea cu obiecte din natură sau din viaţa cotidiană, la care sunt adăugate elemente pe care materialul le sugerează prin efectele ce se obţin; un degetar decorativ din cristal care are în vârf Le Tour Eifel, este bineînţeles o piesă în care cristalul deja aduce o definire spectaculoasă prin reflexele date de prelucrarea fină a barelor care susţin înălţimea turnului.
Trebuie spus că numai o astfel de abordare, piese deosebite într-o asociere deosebită, conduce la o colecţie reuşită.
Altfel, se obţine o asociere de piese şi nimic mai mult.

14.3 Serii speciale de degetare decorative

Există preocupări ale producătorilor de a dezvolta elemente spectaculoase dintre care un loc special îl ocupa degetarele decorative produse în serie, pe o temă dată. In Spania este realizat un set de degetare decorative care reproduc mozaicuri din creaţia lui Gaudi.
Pentru a comemora…. Sunt produse … degetare care sunt comercializate grupate.
Asemenea serii, în producţia de degetare româneşti se include in viitor:
- reproduceri dupa picturile renumite ale lui Grigorescu
- reproduceri după tablourile cu flori ale lui Luchian
- dezvoltări stilistice după ceramica de Horezu
- reproduceri de basoreliefuri dupa Columna lui Traian
- stemele celor 40 de judete
- imagini cu mănăstirile din nordul Moldovei
- portretele scriitorilor renumiţi ai României
- portretele patriarhilor Bisericii Ortrodoxe Române.
Degetarele în serie trebuie să fie:
- realizate în aceleaşi tehnologie grafica
- create folosind materiale de foarte bună calitate
- o construcţie unitară astfel încât semnificaţia aparţine numai întregului, iar lipsa unei piese reduce la zero valoarea celorlalte componente
- cu un astfel nivel de calitate artistică încât să suscite interesul colecţionarilor, iar cumpărătorii de rând să nu considere prea mare efortul de a achiziţiona întreaga serie, pentru frumuseţea întregului ansamblu.
Seria de degetare trebuie tratată exact ca seriile de mărci poştale.
Există un subiect. Se defineşte conţinutul fiecărui degetar.
Se verifică daca este tratată întreaga problematică prin numărul fixat de degetare.
Dacă se doreşte reprezentarea celor patru anotimpuri, evident, seria trebuie să conţină patru piese. Daca din greşală au fost definite numai trei, fără a mai zăbovi se proiectează ce-a de-a patra piesă, iar conţinutul corespunde anotimpului uitat de cei care au proiectat seria de degetare cu acest conţinut.
Există situaţii în care se definesc serii cu caracter deschis.
Subiectele sunt largi, iar ceea ce reuneşte piesele într-o singură serie se referă la principiile de bază care au stat la definirea proiectului:
- cularea desenului
- materialul din care este făcut corpul degetarului
- regulile de construire a textelor incluse
- tehnica de reproducere a desenului
- dimensiunea imaginii principale
- acceptarea de către cumpărători că piesele reunite formează un întreg.
Degetarele executate in Olanda, prin utilizarea culorii albastre, prin desen, prin subiectele cu specific olandez – moara de vânt, papucii de lemn, motive populare, lalele, corăbii, femei în costum tradiţional, motive populare – numai prin faptul că sunt realizate unitar, lipseşte diversitatea elementului creator de la un degetar la altul, aşa cum se procedează prin alte locuri de teama monotoniei, dă şansă oricărui cumpărător de degetare să înceapă o colecţie tematică.

14.4 Locuri vizitate şi amintiri

Industria de degetare se adresează turiştilor. Magazinele de suveniruri de pe lângă monumentele istorice, de lângă marile puncte de atractie ale capitalelor europene sau de peste ocean, conţin degetare decorative ieftine, multe şi foarte diversificate, nesofisticate cu siguranţă. Turistul vine, vizitează un muzeu, o catedrală, o casă memorială, un parc, un monument istoric. Imediat doreşte să rămână cu o amintire.
Atunci cumpără o vedere, face o poză, cumpără un pliant sau un album.
Există de vânzare şi machete ceva mai scumpe, plachete, monede din metale comune sau din metale preţioase.
Cine şi-a dat seama, a început să producă degetare decorative cu conţinut care să amintească despre locul vizitat. Este o afacere rentabilă pentru că degetarul:
- are volum mic
- este ieftin în cele mai multe cazuri
- nu se uzează fizic
- concentrează foarte multă informaţie
- este un cadou neaşteptat
- se expune fără riscuri oriunde îtr-o locuinţă
- se transporta fără dificultate
- reprezintă element de noutate
- este şi piesă de valoare certificată.
Când se proiectează o strategie, în primul rând este necesar să se includă dezvoltarea rapidă a producţiei de degetare româneşti reprezentative, neambigue, cu imagini din locurile celebre ale României, locuri care definesc acest spaţiu.
Cine vizitează oraşul Bucureşti trebuie să găsească să cumpere la Casa Poporului un degetar cu o imagine de ansamblu a acestei construcţii.
Cine trece prin fata Atheneului Român trebuie să găsească să cumpere la cel mai apropiat chioşc de ziare sau în orice artizanat, un degetar cu cebra imagine a acestei construcţii.
Tot aşa trebuie să existe degetare decorative cu case de la Muzeul Satului, cu clădiri renumite din oras: casa Scânteii, Palatul Poştelor, CEC, Universitatea, Clădirea Hotelului Intercontinental, Teatrul Naţional şi lista continuă.
Fiecare oraş are colţişoarele lui renumite. Dacă se definesc primele 5-10 elemente definitorii şi dacă pentru fiecare se realizează măcar o jumătate din cât se propune, se obţine un salt colosal, degetarul decorativ devenind factor de promovare a turismului.
Dacă sunt adăugare şi elemente suplimentare, precum panglica cu tricolor la împachetare sau chiar în conţinutul grafic al degetarului, obiectul capătă o nouă încărcătură emoţională pentru mulţi dintre cumpărători.

14.5 Organizarea comertului de colecţii

Colecţiile de degetare sunt colecţii ca oricare altele.
Au publicul lor.
Se tranzacţionează ca orice altă colecţie, în locuri publice sau la colecţionar.
Raritatea colecţiilor dar şi a colcţionarilor face dificilă comunicarea.
Inexistenţa unor forme de prezentare aşa cum sunt revistele, pliantele sau alte materiale scrise, fac şi mai greu dialogul între colecţionari. Comerţul cu degetare este una, iar comerţul cu colecţii este cu totul altceva.
Exisă unele similitudini cu ceea ce se întâmplă în filatelie.
Sunt de vânzare plicuri cu timbre obliterate.
Părinţii cumpără copiilor câteva plicuri sau copiii din proprie iniţiativă încep prin a face mici clasoare cu timbre foarte-foarte ieftine şi fără valoare filatelica pentru ca:
- nu formează serii complete
- sunt timbre ştampilate
- nu aparţin unei tematici.
Necunăscătorii cred că au în faţă comori care în realitate nu valoreaza nici cât o ceapă degerată. Si în privinţa degetarelor tot astfel stau lucrurile. Trei sau treizeci de degetare nu valoreaza mult daca iniţial nu au fost nişte valori. Luate dintr-un târg, de pe o tarabă, la un preţ modic, degetarele nu au cum să devină peste noapte nişte comori. Riscul ca astfel de persoane să apară şi să pretindă pe nişte biete piese comune cât este costul unei maşini de lux, reprezintă numai accidente. Repetabile, însă.
Cunoaşterea, informarea şi mai ales crearea unui cadru adecvat, reprezintă calea sigură de a avea un comerţ clar, definit pentru colecţiile de degetare. Acum nu prea există colecţii renumite de degetare, pentru că domeniul este foarte nou. In viitor vor apare tot felul de probleme. De conţinut dar şi probleme organizatorice, de management şi de informare. Mica publicitate rezolvă la început chestiunea comunicării.
Pe parcurs vor apare şi experţii.
Comerţul propriu-zis mai are de aşteptat. Licitaţiile de degetare sunt într-o perspectivă şi mai îndepartatată.

14.6 Asociaţii ale producatorilor şi colecţionarilor

Acum se organizează orice.
Există pentru orice activitate fie un site, un nume de domeniu sau un cuvânt înscris la OSIM.
Locul reţinut este rezervat chiar dacă proprietarul nu vrea altceva decât să vândă cât mai scump ceea ce a achiziţionat pe nimic. Fără effort se creaza câte o asociaţie pentru:
- producătorii de degetare
- comercianţii de degetare
- colecţionarii de degetare
- privitorii de degetare.
Aspecte uitate de vremuri, dacă sunt preluate în conţinutul unui degetar fără ca prprietarul să-şi fi dat acordul, vor naşte conflicte care tribunalul le va linişti prin dreaptă judecată.
Oricum, se impune organizarea domeniului, existenţa de reglementări care să joace rol de progres în primul rând.
Există o asociatie internaţională legată de degetare.
Probabil şi în România este necesar să se realizeze o asociaţie. Trebuie să includă o sferămai largă de persoane care:
- produc
- comercializează
- colecţionează
- protejază
- se implică în activităţi legate de proiectare, informare, dezvoltare schimburi, organizare expoziţii.
Experienţa altor asociaţii este benefică.
Pentru aceasta trebuie să existe un grup de inimoşi dar şi susţinători financiari.
Numai intenţiile nu sunt suficiente.
Trebuie concentrate eforturile în direcţia dezvoltării unui domeniu de viitor, eficient şi mai ales care antrenează alte domenii conexe în procese complexe de evoluţie, de formare a gustului artistic, de fixare a cunoştinţelor de cultură generală şi de cinstire a trecutului unor meleaguri străvechi.

REVENIRE