simboluri orase

9. SIMBOLURI ALE ORASELOR

9.1 Stemă şi o imagine grafică

Marile capitale ale lumii au steme cu care sunt indidualizate. Degetarele care au un conţinut definit cu stema unui mare oraş devin mult mai interesante daca include şi o imagine grafică a uneui monumet foarte cunoscut, monument care defineşte acel mare oraş. Daca monumentul este un simbol care nu necesită explicaţii, conţinutul va include în exclusivitate două elemente: stema şi imaginea simbolului. Pentru a clarifica lucrurile, se include pa lângă imaginea stemei şi imaginea monumentului, numele oraşului. Este important să se asigure omogenitatea conţinutului. De aceea, dacă stema este realizată cu o tehnică şi imaginea să fie realizată cu aceeaşi tehnică. Textul scris trebuie să utilizeze una din culorile de definire a contururilor celor două imagini. Conţinutul rămâne echilibrat dacă:
- stema şi imaginea au acelaşi nivel de detaliere;
- stema şi imaginea menţin acelaşi număr de culor eprezentare;
- stema şi imaginea au dimensiuni care nu diferă semnificativ;
- cele două imagini au ca încadrare o aceeaşi formă geometrică imaginară, un pătrat, un dreptunghi, un triunghi, un cerc sau o elipsă;
- tehnica de reprezentare este aceeaşi pentru amâmdouă imaginile.
Dacă se aleg mai multe imagini de monumente din oraş care să fie alăturate stemei oraşului, apar o serie de inconveniente, precum:
- creşte complexitatea conţinutului;
- creşte excesiv cantitatea informaţiei care definşte conţinutul;
- gradul de monotonie este accentuat de reluarea aceleiaşi tehnici pe întreaga suprafaţă;
- apare un dezechilibru în definirea conţinutului, dat de importanţa diferită a monumentelor mai ales dacă sunt de naturi diferite, adică un monumet de arhitectură şi o sculptură sau un monument de arhitectură şi o pictură.
Degetarele care au în conţinutul lor stema oraşului şi o imagine cresc în diversitate dacă:
- se menţine o aceeaşi imagine a stemei şi se include o varietate mare de imagini de monumente foarte renumite existente în acel oraş;
- pentru un acelaşi conţinut se găsesc tehnici variate de redare, inclusiv prin utilizare de basoreliefuri şi de reproduceri la scară

miniaturală în 3D a unor statui, turnuri sau clădiri.
Stemele oraşelor cu cât sunt mai concentrate, cu cât utilizează mai puţine culori şi cu cât au o reprezentare mai bine dispusă pe suprafaţă a simbolurilor utilizate, cu atât contribuie la o mai bună definire a conţinutului.
Dacă stema oraşului este foarte încărcată cu simboluri eterogene, se impune simplificarea redării monumentului, fapt care crează un dezechilibru la nivelul întrebului conţinut, atunci când se trece la analiza element de element de către cel care doreşte să achiziţioneze o astfel de piesă.

9.2 Stemă şi un text

Degetarele decorative sobre au o imagine şi un text. Degetarele care au drept conţinut stema oraşului au obligatoriu ca text numele oraşului. Pentru a echilibra conţinutul, se separă textul de imagine. Proporţia dintre imagine şi text este asigurată prin:
- dimensiunea textului;
- cularea literelor care este aceeaşi cu culoarea dominană din imagine;
- dispunerea textului pe suprafaţă.
Stema ca element de definire a unui oraş este realizată prin rafinarea de simboluri şi prin dispunerea lor în cadul unei structuri care păstrează cerinţele impuse de realizarea unei construcţii preponderent simetrice. Este important ca alegerea poziţiei pe care o ocupă stema oraşului pe suprafaţa degetarului decorativ să asigure, de asemenea, un conţinut simetric. Simetria conţinutului este dată de:
- distanţa de la bază luată în considerare;
- acoperirea suprafetei laterale, pentru a nu deforma imaginea;
- suprafaţa rămasă liberă;
- poziţia textului inclus în conţinut;
- lungimea textului dată prin număr de simboluri dar şi prin dimensiunea simbolurilor.
Proiectarea unui conţinut care include stema oraşului şi un text este o activitate complexă îtrucât simplitatea conţinutului trebuie să fie atât de puternică încât să atraga privirea asupra unei astfel de piese.
Conţinutul trebuie să fie foarte clar. Se evită utilizarea unei tehnici bazate pe sugerarea de lemente din stemă şi pe forme de realizare a textului care în loc să clarifice, crează confuzie.

9.3 Stemă sub forma de basorelief

Utilizarea basoreliefului pentru redarea stemei unui oraş este o modalitate interesantă de dezvoltarea unui proiect pentru degetare cât mai diverse şi cât mai sugestive. Stemele oraşelor care sunt realizate în culori cu rol bine determinat, atunci când se trece la realizare prin tehnica basoreliefului, pierd aceasta semnificaţie. De aceea, în multe situaţii se execută atât basorelief, cât şi se efectuează colorarea lui. O astfel de abordare, dacă nu are corespondent în realitate, adică dacă stema nu a fost proiectată sub formă de basorelief pictat de la început, devine o extravaganţă nejustificată, utilizată de unii edili care se gândesc că este foarte bine dacă vopsesc o statuie, lucru destul de frecvent în operaţiunile de restaurare.
Sobrietatea degetarului care include stema sub formă de basorelief şi textul cu numele oraşului tot în relief este o caracteristică specifică producătorilor care oferă degetare de foarte înaltă calitate ca material şi conţinut. Dacă pentru basorelief şi pentru corpul piesei este folosit acelaşi material şi tehnica este de a aplica basorelieful prin lipire, cu siguranţă tehnica de realizare este mai bună decât în cazul turnării dintr-o bucată a piesei. Aplicarea unui basorelief realizat din metal pe suprafaţa de porţelan crează un contrast favorabil definirii conţinutului. Utilizarea argintului pentru a executa o stemă care se aplică pe un porţelan fin, conduc la rearea unor piese foarte interesante şi valoroase în acelaşi timp.
Pentru a păstra armonia conţinutului, dacă se doreşte includerea încă a unui element, acesta trebuie să fie tot un basorelief reprezentănd un monument foarte cunoscut, care defineşte oraşul a cărui stemă este reprezentată pri basorelief. Dacă nu este folosit un basorelief, utilizarea unei miniaturi în 3D dispusă pe suprafaţa care acoperă baza mică a trunchiului de con, defineşte un conţinut dezechilibrat prin utilizarea a două elemente cu complexitate ridicată şi modalităţi diferite de redare a conţinutului.
Diversitatea modurilor de a crea basoreliefuri, de a le decupa, de a le dispune pe suprafaţa piesei, conduce la o mare diversitate de degetare dedicate aceluiaşi subiect: stema ca simbol al oraşului. In cazul în care se obţine un basorelie exact de formatul conturului stemei şi dacă prin cizelare sunt îndepărtate părţile metalice care nu joacă un rol activ în definirea simbolurilor din stemă, prin aplicarea unui astfel de detaliu pe un degetar din porţelan sau de cristal conduce la obţinerea de piese foarte valoroase şi mai ales solicitate de clienţi.

9.4 Stemă împreuna cu un alt simbol al orasului

Se construiesc degetare decorative folosind imaginea stemei însoţită de imaginea unui simbol al oraşului, altul decăt un monumet. Există povestiri legate de un oraş.
Pentru muzicanţii din bremen sunt numeroase reprezentări. Includerea stemei oraşului Bremen şi a unei reprezentări pentru muzicanţii din povestire, împreună cu textul BREMEN este un conţinut bun pentru un degetar care să se comercializeze numai în oraşul Bremen.
Dacă se ia stema oraşului Copenhaga şi o reprezentare pentru Mica Sirenă, se va obţine un conţinut foarte sugestiv pentru acest mare şi frumos oraş. Fiecare oraş mai mare sau mai mic are o stemă, o poveste şi numeroase simboluri. Important este să se selecteze simbolurile, să se definească tehnica de reprezentare şi să se construiască întregul conţinut, format din imaginea stemei e se asociază imaginea simbolului. Conţinutul trebuie să fie şi pentru acest tip de degetare:
- clar prin contururi, desen, forme şi prin separarea atât a celor două imagini cât şi a textului;
- echilibrat prin dispunere, prin proporţii, prin accentele de culoare;
- concis prin neincluderea de elemente de pe stemă în imaginea simbolului sau invers;
- sugestiv, prin alegerea acelor elemente care definesc într-adevăr oraşul pentru care se defineşte conţinutul.
Materialele din care se realizează aceste degetare sunt porţelanul şi metalul. Dacă se optează pe tehnica aplicării de imagini fotografiate, se utilizează metalul, întrucât plăcuţele cu imagini fotografiate se aplică mai bine pe acest material şi crează o imagine de conţinut coerent.

REVENIRE