monumente istorice

8. MONUMENTE ISTORICE

8.1 Monumente de arhitectură

Monumentele de arhitectura din marile oraşe sau cele am,plasate în locuri izolate sunt reprezentate cu deosebire în conţinutul degetarelor decorative. Se folosesc tehnici dintre cele mai diferite şi colecţionarii perseverează în a căuta să includă în colecţiile lor piese care au cât mai multe reprezentări pentru un acelaşi monument de arhitectură.
Dacă se consideră o catedrală, producătorii de degetare decorative, în ideea lucrului independent, obţin piese în care:
- catedrala are o imagine fotografiată color;
- catedrala are o imagine fotografiată în nuanţele unei singure culori;
- este reprodus un tablou celebru de pictură în ulei, în care apare catedrala;
- se construieşte special un desen din peniţă şi tuş într-o singură culoare, cu contururile care definesc catedrala;
- se elaborează un desen în tuş negru, care este completat cu pete de culori, astfel încât să se sugereze care sunt elementele definitorii ale catedralei;
- se ataşază un basorelief reprezentând o imagine stilizată a catedralei;
- realizează o reprezentare în spaţiu fie întregului monument, fie numai pentru un turn, o statuie sau o altă componentă renumită care individualizează catedrala şi acea componentă este fixată pe cercul care acoperă degetarul.
Monumentele de arhitectură figurează singure atunci când se defineşte un conţinut sau sunt alăturate simbolurilor oraşului sau simbolurilor proprietarilor, steaguri şi blazoane.
Când un oraş dispune de mai multe monumente de arhitectură de aceeaşi valoare, există tentaţia la cei care definesc conţinutul, de a le include pe aceeaşi suprafaţă. Lucru este rezonabil până la un punct. Daca numărul de monumente dispuse pe suprafaţa laterală a trunchiului de con care defineşte structura fizică a degetarului decorativ, este prea mare şi nivelul de eterogenitate este, de asemenea, mare, se constituie o îngrămădire de informaţie, iar efectul este nu de acceptare, ci de respingere. Un astfel de conţinut este descifrat cu dificultate.
Monumentele de arhitectură sunt însoţite de texte care specifica:
- denumirea monumentului;
- numele oraşului în care se află monumentul;
- numele ţării unde se află monumentul dacă se intenţionează comercializarea degetarelor cu un astfel de conţinut întreg teritoriul unei ţări.
Este de preferat ca la definire să se urmărească:
- realizarea unui echilibru în ceea ce priveşte dimensiunea reprezentării monumentului, adică să nu domine prin disproporţionalitate în raport cu mărimea degetarului sau să nu fie o imagine la o scară extremă încât identificarea sa fie greu de efectuat;
- dispunerea imaginii să fie corectă în sensul că poziţia monumentului să aibă o dispunere logică, adică baza monumentului să fie la baza degetarului, iar partea superioară a monumentului să fie orientată către baza mică a trunchiului de con; dacă nu se respectă această cerinţă, pentru a înţelege conţinutul, degetarului trebuie să i se schimbe poziţia, întorcându-l cu baza mică în jos, ceea ce este uşor nefiresc, dacă se compară dispunerea conţinutului la majoritatea covârşitoare a degetarelor decorative;
- includerea textului în raport cu reprezentarea grafică a monumentului astfel înât să se obţină o unitate de conţinut.
Sunt situaţii în care pe un corp standard al degetarului se ataîază o imagine, realizată tot standard, a monumentului, obţinându-se o tehnică de standardizare a producţiei, cu obţinerea variaţiilor de conţinut.
Se urmăreşte ortogonalitatea conţinutului, iar o astfel de tehnică are menirea de a multiplica foarte multe componente, ceea ce nu ameliorează această caracteristică a cărui nivel presupune:
- varietate în dimensionarea corpului degetarului de la o serie de conţinut la alta;
- utilizarea de culori diferite ale fondului de la o serie la alta, schimbări uşoare de nuanţe chiar de la o piesă la alta;
- asigurarea variabilităţii dimensiunilor imaginilor de la o serie la alta;
- obîinerea unei diversităţi de reprezentare a imaginilor de la o serie la alta.
Este adevărat că trebuie obţinute piese cu costuri minime dar minimul nu trebuie să distrugă diversitatea.

8.2 Statui

Statuile celebre au menirea de a permitelocalizarea rapidă a conţinutului unui degetar. Spiritul liber american deja s-a manifestat prin modul în care este făcută cunoscută Statuia Libertăţii din New York. Se comercializează:
- miniaturi din meta sau plastic colorate;
- paralelipipede din cristal in care sunt incluse prin diferite tehnici reprezentări ale Statuii Libertăţii;
- farfurii din porţelan fin placat cu aur care au în mijlod imaginea Statuii Libertăţii;
- brelocuri viu colorate cu acest monument sau numai cu chipul femeii care simbolizează Libertatea;
- tricouri pe care este imprimat chipul e se adaugă un text privitd ţara sau orasul;
- degetare pe care este desenat sau inclus un basorelief al acestei statui;
- degetare care au forma capului femeii care înfăţişază Libertarea.
Autorii de conţinut preferă dezvoltarea subiectului privind reprezentarea de statui mai ales folosind:
- imagini obţinute prin fotografiere;
- elemente de grafică;
- basoreliefuri.
Se preferă tratarea statuilor asemeni monumetelor de arhitectură, întrucât reprezentările în trei dimensiuni presupun realizarea unei matriţe care reproduce cât mai fidel originalul, scara fiind mult diferită, eforul de a asigura cerinţele de calitate este foarte mare. Statuile se obţin prin turnare iar ataşarea pe suprafaţa bazei mici a trunchiului de con ce formeazzz[ corpul degetarului se obţine prin lipire. Sunt situaţii în care întreg degetarul se obţine prin turnare. Dificultăţile de a realiza o matriţă de înaltă fidelitate se văd cu şurinţă în astfel de situaţii.
Degetarele din porţelan include figurine care redau mici animale sau mici obiecte.
In cazul degetarelor din lemn, elementele de reprezentare in spaţiu se realizează independent şi se ataşază prin lipire.
Dacă se proiectează unicate cu reprezentări ale unor statui, forma obţinută prin turnare este supusă unui proces complex şi complet de cizelare, obţinându-se detalii semnificative care se regăsesc pe statuia originală şi pe care cel care achiziţionează un astfel de degetar doreşte să le regăsească incluse în conţinutul piesei pe care o analizează.
Este o exigenţă ridicată, căreia îi corespunde un cost, de asemenea, ridicat.

8.3 Poduri

Numeroasele oraşe care au poduri celebre, atunci când se comercializează degetare cu caracter local a conţinutului, au în magazine, degetare în care imaginile podurilor apar în variante dintre cele mai diferite, precum:
- podul în integralitate;
- un gragment din pod;
- podul împreună cu alte construcţii semnificative;
- varietăţi ale poziţiei unghiurilor din care este văzut podul.
Tehnicile sunt dintre cele mai variate, din care se disting:
- fotografii;
- reprezentări stilizate în tuş cu sinfură culoare;
- reproduceri ale unor acuarele.
Dacă se urmăreşte realizarea unei colecţii de degetare decorative cu poduri ca element dominant de conţinut, o astfel de colecţie este spectaculoasă prin:
- numărul mare de piese;
- multitudinea podurilor care fac obiectul conţinutului;
- tehnicile de redare, interesante fiind în primul rând elementele care individualizează fiecare pod;
- existenţa a mai multor degetare originale care se referă la acelaşi pod;
- diversitatea de materiale utilizate.
Este de aşteptat ca în viitor, pe măsură ce se stabilesc noi recorduri de lungime ale podurilor, ţările în care se construiesc astfel de monumente de arhitectură, să dezvolte şi producţia de degetare care să includă în forme cât mai sugestive imagini sau alte modalităţi de a distinge elementele ce individualizează construcţia.
Textele au menirea în această situaţie de a detalia elemente de identificare împreună cu prezentarea anului de finalizare a construcţiei şi lungimea respectivului pod ca monument al ingineriei moderne.

8.4 Parcuri şi pieţe




8.5 Monumente istorice

Monumentele istorice sunt legate de locul unde:
- au avut loc bătălii sau războaie;
- au fost declanşate răscoale;
- au fost începute revoluţii;
- au fost semnate declaraţii, au fost încheiate tratete de pace;
- au avut loc acte de vitejie memorabile;
- a avut loc un eveniment care a schimbat soarta unei ţări;
- o grupare de oameni a dus în vechime un mod de viaţă, altfel decât toţi ceilalţi contemporani de-ai lor.
Monumentele istorice sunt răspândite pe întreg teritoriu unei ţări şi de aceea, când se produc degetare decorative cu un astfel de conţinut trebuie:
- să fie comercializate preponderent în perimetrul unde se află monumentul istoric sau pe traseul care duce spre acel monument;
- să fie realizat în aşa fel conţinutul încât să definească prin imagine monumentul, să I se ataşeze şi un text prin care să se precizeze locul şi dacă nu este foarte încărcat acel conţinut, să se scrie 2-4 cuvinte despre eveniment;
- calitatea materialului, complexitatea conţinutului să fie echilibrată astfel încât preţul să nu fie o barieră în a achiziţiona un astfel de obiect ca amintire.
In România există numeroase monumente istorice:
- elementele de arheologie de la Sarmisegetuza;
- ruinele Târgoviştei;
- Turnul Colţei;
- monumentul de la Adamclisi;
- Cetatea Histria;
- Palatul de la Mogoşoaia;
- cetatea Devei;
- castelul de la Bran;
- Atheneul Român;
- Palatul Culturii de la Iaşi;
- Piaţa Operei din Timişoara;
- mozaicul de la Constanţa;
- statuia gânditorului de la Hamangia;
- tezaurul de la Pietroasa;
- simbolurile de luptă ale dacilor;
- efigia lui Decebal;
- reproduceri după picturi murale ale figurilor de domnitori.
Dacă se defineşte clar un concept privind monumentele istorice şi se crează o tipologie de degetare cu un astfel de conţinut, inventarierea monumentelor şi găsirea formelor de expresie trebuie lăsate în seama creatorilor.
Degetarele cu conţinut care aminteşte de istoria unui popor trebuie să pornească de la studierea modului în care trecutul este reftat în pictură, în sculptură, în grafică şi să se continue cu modul în care filatelia, literatura si muzica include momentele de excepţie ale istoriei fiecărui popor.
Temele sunt variate.
Tehnicile sunt foarte diversificate.
Se defineste conţinut legat de istorie prin:
- imagine fotografiata;
- reproducerea unei picturi sau acuarele;
- elaborarea unei miniaturi în 3D;
- definirea unui basorelief.
Este interesant să se realizeze un set de degetare care să preia reproducerea unora dintre cele mai semnificative părţi din basorelieful care se află pe Columna lui Traian de la Roma şi care evidenţiază etape ale luptei dacilor pentru viaţă liberă.
Un astfel de set, realizat dintr-un material adecvat care să pună în evidenţă acele scene, fără a fi necesar un efort, se constiuie într-o abordare de succes a scenelor din istoria poporului român.
Există şi Cronica Pictată de la Viena, din care dacă se reproduc unele pagini, rezultă degetare ornamentale cu un conţinut foarte interesant.
Cărţile de istorie sunt o sursă excelentă de inspiraie pentru că ele include numeroase imagini ale monumentelor istorice. Fiecare guvern doreşte să rămână în istorie prin ceva şi de aceea se depun eforturi de a construi statui şi ansamblui sculpturale complexe în locuri istorice.
Unirerea de la 24 Ianuarie 1859 este simbolizată în foarte multe oraşe ale României.
Lui Eminescu i-au fost dedicate multe monumente, dintre care cel realizat în faţa Atheneului din Bucureşti este cel mai reuşit.
Dacă se doreşte realizarea unui proiect în care să fie incluse degetare speciale, reproducerea miniaturală a statuilor domnitorilor şi poziţionarea lor pe suprafaţa bazei mici a trunchiului de con ce defineşte un degetar din punct de vedere al geometriei în spaţiu, are menirea de a defini o serie atât pentru public dar mai ales pentru colecîionari, dacă se asigura un nivel de calitate foarte bun.

8.6 Opera lui Constantin Brâncuşi

Erorile grave legate de opera marelui Constantin Br}ncuşi nu se îndreaptă în vecii vecilor. Refuzul statului român de a prelua atelierul titanului sculpturii moderne de la Paris, modul bizar de a interpreta genialitatea acestuia dupa 1948, au însemnat marele rau făcut.
După Revoluţia din decembrie s-a abatut o altă mare nenorocire, de parcă cele precedente nu erau suficiente. Coloana Infinitului a fost desmembrată şi a stat ani în şir culcată la pământ de parcă nu se mai ridica să scruteze înălţimile şi timpul.
Esrte o mare şansă de a se reabilita a celor din T}rgu Jiu faţă de realizările de excepţie a marelui hobiţean. O colecţie de degetare cu:
- chipul lui Constanti Brâncuşi
- Poarta Sărutului
- Masa Tăcerii
- Coloana Infinitului
- una dintre Păsările Măiastre
- o variantă a Domnişoarei Pogany
- o variantă de cap de copil
- o variantă a Sărutului.
Muzeele din România au şi ele câte ceva, nefiind în stare să ţină acasă acele rarităţi din varii motive, unele motive fiind extrem de jenante, pentru toţi, fără exceptie.
Degetarele cu acest conţinut, realizate din cel mai fin porţelan cu imagini fotografiate ale monumenteleor, realizate în culori sobre, cu certitudine au rolul de simbol şi de mesager pentru cei care trec prin Târgu Jiu numai pentru a vedea miracolul brâncuşian la el acasă.
Dacă se doreşte, Coloana Infinitului se va dispune pe vaza mica a degetarului decorativ din metal sau cristal, realizata în 3D.
Degetarele în forma scaunelor de la ansamblul Masa Tăcerii sau în forma de la monumentul Sărutul, sunt piese care realizate egalează tot ceea ce este realizat prin preluarea de motive din arta greaca antică.

REVENIRE