conceptedebaza

CONCEPTE DE BAZA


1.1 Originalitate şi creativitate

Degetarul este un obiect creat din necesitatea de a proteja acele părţi ale degetului arătător implicate în procesul de coasere sau de broderie.
Pentru a reuni prin coasere două piese de material textil mai gros sau mai dur, pentru a executa un tiv, pentru a fixa un accesoriu de un material textil sau pentru a broda, este necesar să se folosească un ac, aţă şi să se execute în mod repetat:
- introducerea acului în material;
- împingerea de jos în sus a acului pentru a penetra materialul;
- extragerea acului;
- tragerea firului de aţă până când piesele din materialul textil se ataşază una lângă cealaltă, până când accesoriul este fixat pe materialul textil sau până se produce aşezarea firului pe material conform modelului broderiei;
- introducerea vârfului de ac în material şi împingerea de sus în jos a acului;
- extragerea acului şi mişcările se repetă până la terminarea operaşiei în raport cu obiectivul urmărit.
Operaţiile de împingere a acului se realizează folosind degetul arătător, iar necesitatea ca acesta să fie protejat este esenţială pentru:
- a se evita înţeparea degetului cu urechile acului datorită presării;
- a creşte viteza de lucru;
- a evita ruperea acului datorită tragerii prin îndoire a acestuia;
- diminuarea efortului de împingere a acului pentru a traversa maeterialul care face obiectul procesului de coasere.
Degetarul utilizat în croitoria profesională, în gospodărie sau pentru broderia de salon, este un obiect care trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
- să fie rezistent la împingerile repetate ale urechilor acului în materiale, altfel apare situaţia accidentării degetului prin perforarea de către ac a capacului sau peretelui degetarului;
- să fie uşor, iar materialul din care este confecţionat să dea un aspect de lucru curat, nou şi îngrijit;
- să nu se deformeze prin presări uşoare;
- să aibă margine rotunjită care să protejeze falangele degetului atunci când se execută mişcările ritmice de împingere a acului;
- să dispună de denivelările specifice care ajută la sprijinirea părţii de la baza acului atunci când acul este împins în sus; lipsa acestor denivelări face ca acul să alunece şi efortul de direcţionare a acului se pierde;
- să se fixeze cu lejeritate pe deget şi să nu jeneze degetul atunci când se execută presarea acului de jos în sus sau de sus în jos şi atunci când acul este extras din material.
Există numeroşi producători de degetare de croitorie sau de broderie, toţi urmărind să realizeze piese care prin probare de către cumpărător să fie acceptate de aceştia pentru că:
- li se potrivesc pe deget;
- au încredere să le utilizeze;
- au certitudinea că munca lor va fi mult mai eficientă;
- vor fi protejaţi corespunzător când cos sau când brodează;
- au un cost accesibil, corelat cu destinaţia;
- sunt rezistente şi uşoare.
In cazul degetarelor pentru broderie apar elemente noi de fineţe impuse de:
- faptul că persoanele care brodează se întâlnesc în saloane şi cos în văzul tuturor;
- broderia presupune materiale textile delicate;
- se lucrează cu fire foarte subţiri;
- acele sunt extrem de mici şi de subţiri pentru a executa cusături numeroase pe suprafeţe foarte restânse.
De aceea, la achiziţionarea unui degetar de broderie, acesta trebuie să îndeplineasă următoarele cerinţe:
- să fie delicat
- să fie executat dintr-un material deosebit
- să aibă o lucrătura specială, un model care săl deosebeasca de celelalte degetare ale doamnelor care brodează în acelaşi salon;
- să se potrivească cu dimensiunea degetului, iar când este manevrat să scoată în evidenţă fineţea degetului;
- să fie de fapt o bijuterie specială pentru ocazii speciale.
Aplecarea creatorilor de degetare spre a realiza piese deosebite dar şi piese utile a determinat dezvoltarea acestui domeniu până la un nivel peste care nu se trece, pentru că nu mai există traseu pentru a face încă lucruri în plus.Diversitatea degetarelor pentru broderie a condus la:
- adăugarea de motive ornamentale la baza fiecărei piese;
- personalizarea pieselor prin încrustarea de iniţiale, de mici însemne şi includerea chiar a emblemelor şi blazoanelor;
- obţinerea efectelor estetice prin executarea de părţi din degetarul pentru broderie cu filigran;
- aplicarea de pietre preţioase sau a pietrelor semipreţioase în locuri foarte vizibile pe suprafaţa degetarului;
- transformarea actului de realizare a degetarului de broderie într-un act de creaţie care precede realizarea oricărei bijuterii de colecţie.
Toate acestea au creat bazele solide pentru producţia de degetare ornamentale, de colecţie.
Persoanele care brodează în saloane trebuie să etaleze toalete, bijuterii, forme noi ale gherghefului şi a modelului care este în proces de a fi brodat, iar în plus, trebuie să completeze ţinuta cu un degetar deosebit, care să concorde cu celelalte piese de bijuterie purtate cu fiecare ocazie în parte.
Saltul către degetarul decorativ nu este spectaculos dar este necesar pentru a face loc unui nou mod de a gândi destinaţia unui obiect odată cu trecerea lui în desuetitudine datorită mecanizării şi robotizării proceselor de tivire, de coasere materiale, de execuţie butoniere, de fixare a nasturilor, de execuţie a broderiilor aplicate sau a broderiilor sparte. Aşa cum fierul de călcat cu cărbuni patronează în cele mai selcte colţuri din vile, aşa cum vechile sifoane se află la loc de cinste în birulori cu piese de mobilier foarte scumpe, tot astfel şi degetarele capătă noi valenţe prin contextul creat de:
- diversitatea foarte mare a materialelor utilizate;
- formele pe care le au, adaptate scopului urmărit, forme care nu sunt încorsetate de utilitatea strictă de a împinge un ac îtrtr-o ţestătură;
- conţinutul inclus, care este fie un desen, fie o imagine, fie un basorelief, fie o statuie, fie un element decorativ recunoscut prin simbolistica pe care o are asociată;
- tehnologiile în care se realizează şi care aduc elemente de noutate;
- combinaţiile de materiale ca rezultat natural a unor procese de exprimare a ideilor;
- utilizarea de texte în care se detaliază o serie de idei şi se clarifică aspecte legate de imaginile prezentate ca element dominant în definirea conţinutului.
Pentru a realiza degetare decorative se elaboreaza proiecte în care se specifica foarte clar:
- grupul ţintă;
- conţinutul redat pe fiecare piesă;
- cantitatea din fiecare model;
- materialele utilizate;
- locurile de vânzare;
- resursele utilizate;
- aspectele legale privind realizarea conţinutului, drepturile de autor;
- destinaţia;
- mod de prezentare şi de ambalare;
- dezvoltarea ulterioară a seriilor;
- includerea în colecţii.
Un astfel de proiect vizează o perioadă destul de lungă de timp, elemente de sezonalitate şi mai ales continuitatea proceselor, cu luarea în considerare a menţinerii standardelor de calitate la un nivel din ce în ce mai ridicat.

1.2 Producţie de serie mică

Producţia de degetare este o producţie de serie mică pentru că:
- numărul celor care achiziţioneaza astfel de obiecte este restrăns; - fiecare model trebuie să difere foarte mult de celelalte, pentru că numai o diversitate ridicată determină o abordare curajoasă din partea cumpărătorilor;
- există foarte multe elemente de conţinut care trebuie redate în acelaşi timp, iar resursele materiale şi financiare sunt limitate şi de aceea într-un timp scurt, cu eforturi rezonabile, se execută cât mai multe forme, tipuri de degetare, iar conţinutul este şi mai variat;
- oferta trebuie să fie peste o limită de viversificare, pentru a face eficient comerţul de degetare decorative.
Degetarele decorative sunt mici obiecte de artă şi de aceea ele nu se realizează în serie mare. Seriile foarte mari presupun uniformizare, monotonie, precizie, operaţionalitate în condiţii de complexitate a produsului. Aici nu este cazul. Degetarele decorative nu au o funcţionalitate data de existenţa unor angrenaje care să se pună în mişcare, ci prin ele însle reprezintă exact ceea ce sunt, adică elemente de etalare a unui conţinut bine definit, pe o suprafaţă limitată.
Proiectarea unei serii mici presupune:
- stabilirea conţinutului;
- alegerea tehnicii de redare a conţinutului;
- alegerea culorilor de bază şi a culorilor de fond;
- stabilirea materialului din care este realizat degetarul;
- dimensionarea numărului de degetare care se produc;
- definirea modurilor de ambalare şi de prezentare.
Seria mică este dată de conţinut.
Degetarele care au un conţinut strict dependent de o anumită zonă, trebuie să se comercializeze în acel perimetru şi de aceea se fac estimări care iau în considerare numărul de persoane care vizitează acea zonă, la care este aplicat un coeficient privind ponderea persoanelor pentru care prezintă interes degetarul decorativ cu conţinutul redat.
Daca însă conţinutul se referă la un conţinut mai cuprinzător, aşa cum este stema unui stat, drapelul statului sau harta unui stat, seria de degetare decorative, rămâne tot o serie mică, iar conţinutul este diversificat, obţinându-se varietăţi.
Creşte numărul locurilor de comercializare.
Dacă degetarul decorativ cu imaginea unui castel este rezonabil să fie vândut la chioşcuri de lângă castel sau la magazinul de suveniruri din castel, degetaru decorativ cu stema statului sau cu drapelul de stat se va găsi la vânzare oriunde, în magazinele din orice oraş al ţării respective, pe orice aeroport, în orice chioşc din orice gară şi tot aşa. Seria tot mică trebuie să fie, chiar daca din punct de vedere a conţinutului nu sunt variaţii foarte mari.
Dacă se va trece la serii mari, este clar că domeniul producţiei de degetare decorative este pe punctul de a intra în criză datorită:
- reducerii ritmului de vânzare bazat de monotonie;
- scăderea interesului cumpărătorilor care au piesa sau au văzut-o la cineva şi este suficient că o are o altă persoană din anturaj;
- caracterului comun al pieselor expuse;
- limitării imaginaţiei, seriiloe mari fiind orientate spre produse verificate de piaţă, experimentul nemaigăsindu-şi locul şi rostul;
- riscurile de a folosi materiale cu comportament aleator, casante trebuie eliminate, iar degetarele din metal, din ceramică sau din materiale plastice odată ce au inundat piaţa începărtează pe clientul aplecat spre elemente de calitate, de noutate şi de îndrăzneală în ceea ce priveţte definirea de conţinut cât mai nou, cât mai inovativ;
- imposibilităţii de a oferi obiecte personalizate, însoţite de certificate care garantează anumite caracteristici care dau specificitate obiectului şi mai ales care determină existenţa unei strânse legături între calitate şi preţ;
- creării riscului de a realiza nepotriviri majore, în ideea că degetare reprezentând un anumit conţinut se vor găsi la vânzare în cu totul alte locuri, ceea ce aduce un sentiment de frustrare cumpărătorului venit să cumpere un degetar cu conţinut legat de un castel sau o catedrală şi găseşte în magazin degetar decorativ cu un parc sau un pod sau o construcţie dintr-un alt oraş;
- apariţiei degetarului universal, cu conţinut comun, care nu aminteşte de ceva anume, de un eveniment, de un loc vizitat, care se cumpără de oriunde pentru simplul motiv că este un obiect drăguş care îşi găseşte şi el un loc printre alte nimicrui în casă aşa cum şi-au mai găsit şi celelalte; să fie.
Această criză se ocoleşte cu uşurinţă datorită faptului că:
- tehnologia de realizare a degetarelor nu este sofisticată să impună prin costuri de achiziţie un monopol;
- există foarte mulţi mici producători care nu dispun de capacităţi pentru a dezvolta producţie la scară mare şi cu serii mari;
- materiile utilizate impun executarea de serii scurte;
- capacitatea mare de adaptare generează crearea de forme şi de conţinut care să rezolve aşteptările cumărătorilor;
- creativitatea meşterilor este foarte mare şi originalitatea este cheia succesului în orice mică afacere, iar elementele de noutate trebuie să vizeze conţinutul dar şi tehnica de redare; până este reprodus de către alţii un procedeu nou, se va trece la altceva;
- concurenţialitatea funcţionează ca motor al dezvoltării prin noutate de conţinut, prin diversitate de materiale, de forme şi culori.
Degetarele produse în serii mici au şanse de a fi adaptate unor cerintţe de moment, incluând in conţinut anul producerii, localitatea, iar la cerere se trece chiar numele cumpărătorului.
Seriile foarte mici include piese semnate de realizator dacă acesta este un meşter renumit. In acest fel se obţine un efect special, întrucât piesa devine unicat. Se vorbeşte în acest caz de o serie limitată de degetare decorative cu un anumit conţinut. Este vorba de o serie mică. Fiecărei poese I se aplică semnătura autorului. Elementele sunt unicate. Nu există nicio contradicţie între caracterul serial al conţinutului de bază şi semnătura care face ca produsul să câştige în valoare.
Si în pictură se practică specializarea. In ipoteza că un pictor face 100 de tablouri pentru un spaţiu public la comanda, cu flori. El va lua 110 cartoane. Va da 110 fonduri cu diferite culori şi nuanţe de culori acelor cartoane. Se va apuca ţi va picta o aceeaşi floare cu o culoare pe cele 110 cartoane.
Repetă operaţia şi în final obţine 110 tablouri cu flori, între care există ceva diferenţe, dar se vede ca sunt unicate realizate simultan şi care au în comun suficiente aspecte, deşi prin supralunere de imagini exista diferen;e care se sesizează clar. Aspectele legate de aşteptarea pentru uscarea pânzelor se soluţionează de la sine, ,trucât trecerea pe la cele 110 cartoane şi reluarea de la capăt a procesului necesită ore bune de aşteptare. Si în cazul degetarelor decorative realizate manual tot aşa stau lucrurile. Devine o rutină pictarea de miniaturi sau aplicarea unei ştanţe create de cel care a proiectat degetarul. Apar mici diferenţe. De la un degetar la altul poziţia conţinutului diferă puţin de la o piesă la alta, nuanţele culorilor, modul în care este scris textul diferă daca este executat manual.
In cazul utilizării reproducerilor mecanice, în mod voit se introduc elemente de variabilitate, tocmai pentru a elimina monotonia, menţinând însă nivelul de calitate foarte ridicat.

1.3 Diversitate şi eficienţă

Diveristatea este cheia succesului în producţia de degetare.
Diversitatea se obţine din:
- tipurile de materiale utilizate: porţelan, ceramică, metale comune, metale preţioase, pietre semipreţioase, lemn, sticlă;
- formele de definire: clasică, forma unor obiecte de largă utilitate în diferite locuri, utilizare simboluri uşor de recunoscut;
- dehnica de redare a conţnutului: desen, fotografie, basorelief, combinatii de forme; - utilizarea de texte;
- compunerea conţinutului.
La vânzare trebuie să se găsească degetare decorative într-o foarte mare diversitate în acelaşi timp şi anume:
- degetare de porţelan cu stema statului;
- degetare de porţelan cu drapelul statului;
- degetare de porţelan cu harta statului;
- degetare de porţelan cu stema orasului;
- degetare de porţelan cu stema judeţului;
- degetare de porţelan cu imaginea unui monument de arhitectură reprezentativ din oraş;
- degetare de porţelan cu o femeie îmbrăcată într-un costum popular;
- degetare de porţelan cu un bărbat îmbrăcat într-un costum popular;
- degetare de porţelan cu motive populare care se aplică şi pe produse din lut sau ceramică de către meşterii populari;
- degetare de porţelan cu cu chipurile unor personalităţi istorice;
- degetare de porţelan cu portretele unor persoane publice renumite;
- degetare de porţelan cu reproduceri după picturi celebre;
- degetare de porţelan care aniversează un anumit eveniment;
- degetare de porţelan cu imagini de plante;
- degetare de porţelan cu imagini de animale domestice;
- degetare de porţelan cu imagini de animale sălbatice;
- degetare de porţelan cu imagini de peşti;
- degetare de porţelan cu imagini simbolizând zodiacul;
- degetare de porţelan cu imagini simbolizând anotimpurile;
- degetare din argint masiv destinat atât utilizării cât şi scopului decoratic;
- degetare din argint în totalitate filigranat;
- degetare din argint filigranat în care au fost montate mici componente din porţelan pictate;
- degetare din argint cu bordură filigranată;
- degetare din argint cu încrustaţii şi text aplicat;
- degetare din argint în care au fost montate pietre semipreţioase;
- degetare din argint cu forme speciale: turn de castel, pahar, cap de bărbat;
- degetar de metal cu basorelief;
- degetar de metal cu o statuie;
- degetar de metal pictat;
- degetar de sticlă colorată;
- degetar de sticlă de Murano;
- degetar de sticlă pictată;
- degetar de lemn pictat;
- degetar de lemn pirogravat;
- degetar de lemn sculptat;
- degetar de lemn pe care se aplică figurine;
- degetar de chihlimbar;
- degetar de turcoise;
- degetar de aur cu formă clasică;
- degetar de aur cu pietre preţioase;
- degetar de aur cu filigran;
- degetar de aur cu monogramă;
- degetar de aur cu blazon;
- degetar de aur cu încrustaţii.
Eficienţa începe acolo unde apare o idee clară asupra a ceea ce trebuie făcut, se începe lucrul şi etapele se derulează aşa cum s-a stabilit, iar calitatea primează. In producţia de degetare eficienţa este garantată daca:
- materialele corespund calitativ;
- este asigutată concordanţa între conţinut şi dorinţe,e cumpărătorilor;
- produsul finit este foarte bine realizat ca formă şi conţinutul este clar, sugestiv şi are strânsă legătură cu locul unde se vinde, pentru el trebuie să fie destinat să amintească de acel loc;
- cumpărătorul are de unde alege exact ceea ce are nevoie şi ceea ce corespunde sumei pe care este dispus să o cheltuiască pentru a achiziţiona un degetar anume;
- prezentarea scoate în evidenţă existenţa degetarelor în magazin şi lasă cumpărătorului toate posibilităţile de a se convinge că produsul meriă să fie cumărat;
- obiectul are un ambalaj adecvat sau la vânzare va fi ambalat corespunzător.
Eficienţa trebuie sa fie simultan la:
- producător, în ideea că produsele sale sunt solicitate de comercianţi şi sunt plătite de aceştia în condiţii avantajoase care să permită continuarea ciclurilor de producţie şi să conducă şi la obţinerea unui profit;
- comerciant care riscă achiziţionând en gros degetare decorative de la diferiţi producători, imobilizând sume importante; el trebuie să dispună de flerul necesar care îi permite să selecteze degetarele pe care le cumpără pentru a nu genera procese de stocare de mărfuri nevandabile;
- cumpărător, în idee ca acesta trebuie la un preţ bun să achiziţioneze un obiect de foarte bună calitate, care simbolizează exact ceea ce el se aşteaptă să reprezinte pentru el degetarul cumpărat; degetarul ales este din punct de vedere artistic exact ceea ce cumpărătorul îşi doreşte.
Dacă această triadă nu este satisfăcută simultan, proiectul îşi pierde substanţa şi intră în fazele de regres, lăsând loc pentru alte proiecte cu acelaşi subiect dar cu un alt nivel de abordare care să fie însoţit de succes prin înţelegerea modului nou în care se face comerţul bazat pe inteligenţă încorporată pe toate palierele.

1.4 Ciclul complet

Ciclul complet presupune o serie de etape clar definite prin resurse, durate, intrări, operţii şi ieşiri.
Proiectarea degetarului este etapa esenţială, pentru că are menirea de a stabili clar de la început nişte lucruri fără de care produsul finit îşi pierde caracteristicile de calitate.
Se stabileşte conţinutul. Ce reprezintă degetarul şi anume: o cladire, un pod, un copac, un animal, o pictură, un portret, un mijloc de transport, un drapel, o hartă, o stemă, o floare sau un text.
Se alege materialul din care este realizat degetarul: metal, porţelan, ceramică, sticlă, lemn.
Se fac calcule privind costurile.
Se fac studii de piaţă pentru a stabili: preţul şi cantitatea.
Producerea degetarului se efectuează fie în mici ateliere, fie în fabrici mari care au capacitatea de a-şi adapta procesele de producţie la cernţele specifice realizării de degetare.
Este vorba în primul rând de producerea corpului degetarului.
In al doilea rând trebuie realizat conţinutul degetarului de corativ.
Dacă cele două etape sunt separate, există bune premise să se obţină o foarte mare diversitate de degetare, mai ales atunci când aplicarea conţinutului nu presupune etape din proseul de producţie care necesită echipamente şi condiţii greu de reprodus în mici ateliere.
In cazul definirii de conţinut în continuarea procesului de producţie la o fabrică mare este garantată calitatea, însă elementele de diversificare ridică probleme datorită limitărilor care sunt generate de eforurile foarte mari de schimbare de matriţe la un număr mic de produse realizate.
Livrarea produselor la clienţi este o etapă de rutină pentru marii producători ca şi pentru producătorii mici.
Prezentarea spre vânzare este o etapă a artei vânzătorilor de meserie, interesaţi să facă profit într-un timp cât mai scurt.
Vânzarea este foarte importantă şi presupune selectare degetar, plată, ambalare şi transport.
Etalarea produsului la cumpărător este esenţială pentru cel care a achiziţionat un degetar.
Dacă degetarul are un ambalaj bine gândit, va fi expus pur şi simplu.
Altfel, trebuie să se g{sească un loc adecvat de expunere.
Degetarl decorativ trebuie luat pentru a aminti despre locuri vizitate dar şi pentru a fi admirat pentru forma pe care o are şi pentru frumiseţea conţinutului. Ciclul trebuie să fie complet.
Proiectele moderne au în vedere toate etapele, iar tratarea vizează optimul global.

1.5 Riscuri estimate şi asumate

Riscurile sunt aceleaşi in producţia şi comerţul de degetare decorative, ca în orice domeniu.
Se identifica riscuri ca produsele să nu se vândă.
Se identifica riscuri ca produsele să se distrugă.
Se identifica riscuri ca produsele să sufere uzură morală prin depăşirea unor date calendaristice înscise.
Se identifica riscuri ca produsele să nu corespunda prin culorile utilizate.
Se identifica riscuri ca produsele să aibă un conţinut neadecvat locului unde sunt expuse.
Se identifica riscuri ca produsele să nu fie vazute de clienţi datorită locului unde sunt expuse.
Se identifica riscuri ca produsele să nu fie ambalate corespunzător.
Se identifica riscuri ca produsele să fie foarte scumpe.
Se identifica riscuri ca produsele să aibă dimensiuni prea mari.
Toate aceste riscuri trebuie identificate, evaluate şi trebuie stabilite măsuri pentru a le cotracara sau pentru a diminua efectele generate.
Asumarea riscurilor este un act de curaj numai în măsura în care cel care face acest lucru are suficiente modalităţi de a compensa efectele şi de a dirija activităţile astfel încât aceleaşi erori să nu se repete şi mai ales, efectele apariţiei de situaţii neprevăzute să fie contracarate datorită existenţei de resurse prevăzute pentru astfel de cazuri.
Elementul de surpriză trebuie exclus acolo unde procesele au o anumită ciclitate.
Trebuie ştiute aceste riscuri, trebuie planificate resurse pentru a diminua efectele apariţiei cazurilor neprevăzute. Având în vedere că degetarele decorative nu sunt perisabile, că nivelul lor de complexitate este scăzut, riscurile sunt legat strict de concepţia de realizare şi de modul de alcătuire a conţinutului.
Experienţa este cea care conduce la realizarea unui echilibru în ceea ce priveşte complexitatea conţinutului.
Studiile produselor existente, comparaţiile care se efectueaza permit o poziţionare cât mai riguroasă în zonele de riscuri controlate eficient pentru producătorii de degetare şi pentru comercianţi. Cumpărătorii sunt protejaţi prin atitudinea pe care au au faţă de produsele expuse: cumpără sau nu cumpără.

REVENIRE